Friday, December 14, 2012

doa

pagi tadi dalam kul 9pagi, ak gi jumpa supervisor aku. She is Chinese women. ape yang bestnya, ari ni dia cerita tentang mentor dia, Prof Mustafa. dia cakap orangnya warak, rendah diri, tak pandai marah. Prof Mustafa pesan, minta student doa, bukan sahaja untuk student itu sendiri tetapi untuk supervisor juga. Dulu masa Prof mustafa ni tulis thesis, tetiba dia stuck...berhari-hari juga dia stuck, rasa dah give up dah.one day, after dia solat malam(Tahajud) dia duduk depan laptop dia dan idea untuk menulis terus mencurah-curah. bila dia participate dalam satu international conferencce, dia dapat best technical paper. maka tersohor lah dia...terus jadi reference di luar negara.bila balik malaysia, dia lagi tersohor. dia adalah jawatankuasa tertinggi dalam bidang dia di malaysia. setiap tahun ada sahaja graduan phd yang dilahirkan dan tidak pernah putus.
kita kena jaga hubungan dengan supervisor kita, jangan tinggikan suara, doakan supervisor kita moga sentiasa sabar dan terus supervise kita.

cerita kedua dari rancangan prof muhaya. saya pun admire kat dia. supervisor saya cakap, dr muhaya suruh umpamakan tempat kerja dengan sejadah. sejadah adalah alas untuk orang islam menunaikan solat. mestilah bersih, gantung baik-baik, basuh pun asing. kerja pula umpama menunaikan solat, mana ada orang solat dalam keadaan tertekan...mesti solat dalam keadaan bersih, tertib, ikhlas. pastu dr muhaya pesan, antara waktu kerja 8-12 tu mesti dia singgah masjid untuk tunaikan solat...namanya solat dhuha. aolat dhuha ni boleh menghilangkan stress kerja.

ada verbs english like my supervisor said god will not help human unless they help themselves.dalam islam pun ada Allah takkan mengubah nasib seseorang itu, melainkan dia berusaha untuk mengubahnya, macam orang yang mati lemas, kalau dia tak berusaha untuk menyelamatkan dirinya at least terkapai-kapai, or shout for help, the person dont want to do anything, the person should die. nak harap bantuan datang WITHOUT do anything, memang tak ke mana. LETS MOVE!

No comments:

Post a Comment

ebook 21 cerita murah rezeki

Hari ini hari terakhir untuk dapatkan Ebook 21 Cerita Murah Rezeki. Bermula 12 tengah malam ini, harganya akan kembali ke asal, RM99. G...