Tuesday, August 26, 2014

WHO CARES?

baru-baru ni aku buat checklist perbelanjaan sebulan
kereta        rm500
insurans      rm100
makan        rm300
minyak       rm240
topup         rm 60
JUMLAH  RM 1,200.00

masa aku kerja dulu,
checklist ni memang ada dalam purse aku
bila dah resign dan register sebagai student, aku tak buat
nak tahu kenapa...
sebab memang -ve beb
RM 850.00...short rm350.00
banyak beb

ce gitau budget ape yang aku patut potong????
kereta fix, insuran fix...
aku ada option kurangkan makan, topup dan minyak

makan...aku kira langsam
sehari rm10.00..30 hari so rm300
aku nak tanya, sekali ko makan tengahari berapa rm?
aku punya kos makan tengahari rm3.50-rm4.50
air suam...ko? air kaler-kaler kan, paling cikai teh O

makan malam aku pun biasa rm5...
jarang kurang dan jarang terlebih
sama la, air suam juga
cukup kan rm10 sehari
kadang-kadang aku puasa
cam ada extra sikit kan...

minyak..
kalau seminggu u-asrama rm30
balik kg rm30...
kalau tiap-tiap minggu aku balik
maka, seminggu kosnya rm60..
sebulan jadi la rm240...
kalau sebulan balik 2 kali,
jadi aku save rm120

topup...
yang ni aku tak reti budget
kadang-kadang rm5, seminggu pun tak habis
time hati bermusim, rm10 sehari je dah habis
so aku letak je rm60

aku tak masukkan pun sarapan..
kopiko, biskut....dan lain-lain

aku tak faham
macam mana ko boleh assume aku berduit
ikut hati, nak je aku lempang ko laju-laju
sebab ko tak berpijak kat tanah
awal-awal lagi aku dah bagitau elaun aku RM850

ko pernah tanya aku makan tak hari ni?
aku ada duit tak?
aku punyalah survive nak hidup
partime kat kedai dobi,
jual barang-barang dobi
jual topup, dropship qaseh

WHO CARES????????????

elaun rm850 dah habis tempoh..
dapat elaun lain RM684.25 sebulan
lagi kurang...
ni lagi kentang aku nak handle...
ko boleh nak cakap macam-macam lagi????

kereta dah 50,927 km
sepatutnya 6/8/14 atau 50,000 km dah kena servis
dalam purse ada lebih kurang rm30
minggu ni nak balik kg...
aku ada esok dan lusa-duit makan
sebelum balik kg kena isi minyak dulu
gile kentang!

WHO CARES???????????

Kalau tak mampu nak tolong,
jangan menyusahkan boleh tak???
kalau ko rasa terhimpit, tersepit
ada yang lebih terhimpit dan tersepit dari ko

pesanan penaja,
cakap siang pandang-pandang
fikir dulu sebelum cakap
mungkin langit cerah hari ni, esok belum pasti










No comments:

Post a Comment

ebook 21 cerita murah rezeki

Hari ini hari terakhir untuk dapatkan Ebook 21 Cerita Murah Rezeki. Bermula 12 tengah malam ini, harganya akan kembali ke asal, RM99. G...